Elotec Orion - Hjelp
Her finner du nyttige tips til hvordan du som sluttbruker kan ta i bruk din Elotec IoT/Orion alarmsender og app.
Du kan laste ned Elotec IOT-appen gratis for din mobil her:
Konfigurer varsler fra Elotec IOT-appen på din telefon
Elotec IOT-appen gir deg oversikt over alle hendelser fra ORION/ELO-IOT alarmsendere. Appen gir deg tilgang til alle utgangene på ELO-IOT senderen og lager en logg slik at du har full kontroll over tidligere alarmer og hendelser. Nedenfor finner du en gjennomgang av hvordan du sikrer varsler fra appen på din smarttelefon.
Elotec IOT-appen behøver tillatelse fra din telefon for å kunne gi deg varsler om alarmer og hendelser. Dette konfigurerer du etter å ha lastet ned og installert appen. Du kan velge å få tre typer varsler fra Elotec IOT:
Alarmer – sendes når en alarmhendelse trigges.
Problemer – sendes når det er kommunikasjonsfeil, servicekode på brannalarmsentralen eller lignende.
Informasjon – generell, ikke kritisk informasjon om endringer eller hendelser.
Følg beskrivelse for iOS eller Android for å logge inn i appen og sette den opp slik at du kan være trygg på at du får varsel på din mobil.
Brukertilgang og fremgangsmåte for å legge til flere brukere
Hver unike person som skal ha tilgang til alarmsenderen må ha sin egen brukerkonto. Hovedbruker for hvert anlegg kan selv styre tilgangen for andre brukere i selvbetjent løsning i appen.
Eier av anlegget/abonnementet logger inn i applikasjonen med brukernavn og passord som ligger vedlagt enheten (bruk gjerne QR-koden for innloggingsdetaljer).
Husk å konfigurer pushvarsler for å motta varsler fra din alarmsender.
Flere brukere kan legges til alarmsenderen, det gjøres enkelt av hovedbruker inne i appen.
- Trykk på "Innstillinger" for den aktuelle alarmsenderen (tannhjul øverst til venstre på hovedskjerm).
- Trykk på "App-brukere"
- Her kan du se brukere som allerede har tilgang til alarmsenderen, samt mulighet til å invitere nye. Trykk på "+ Legg til bruker" for å dele tilgang.
- Videre velger du "Legg til ny bruker" hvis vedkommende aldri har brukt appen før, velg "Legg til eksisterende bruker" hvis vedkommende allerede har innlogging til appen.
a. For ny bruker fylles alle detaljer inn (Fult navn, ønsket brukernavn (unikt), passord (kan endres av brukeren selv etter innlogging), samt epost for å sikre tilgang til kontoen), i tillegg velger du hvilke rettigheter brukeren skal ha for den aktuelle alarmsenderen.
b. For eksisterende brukere taster du inn brukernavn og epost oppgitt av vedkommende. Brukeren du skal invitere kan kontrollere denne informasjonen under sin brukerkonto når man er innlogget i appen. - Den inviterte brukeren vil få opp den aktuelle alarmsenderen når innlogget i appen.
Obs! Hovedbruker er ansvarlig for at tilgang kun blir gitt til personer som skal ha tilgang til alarmsenderen og informasjonen. Eventuellt forbruk utover inkluderte SMS i abonnementet tilfaller eier av abonnementet.
Ansvar rundt brannvarslingsystemet og alarmoverføring
Sluttbruker er ansvarlig for drift, vedlikehold og kontroll av brannvarslingssystemet, og at systemet til enhver tid er forskriftsmessig utført. Ved arbeid på og i nærheten av systemet er det sluttbruker som også er ansvarlig for utkobling. Ved utkobling av overføring til alarmmottak er alltid overføring til bruker via app aktiv. Brukere av bygget skal få opplæring i hva som skal gjøres for å forhindre unødvendig utløsning av brannalarm, samt hva som skal gjøres ved utløst alarm.
En viktig del av dette er at alarmsender er online og fungerer sammen med brannalarmsentralen. Ved unødvendig utrykning vil brannvesenet kunne fakturere et gebyr til anleggseier. Sluttbruker er ansvarlig for å utføre tiltak etter eventuell unødvendig utrykning for å forhindre at det skjer gjentatte ganger.
Sluttbruker har ansvar for at endringer meldes uten forsinkelse til Elotec AS og alarmmottaket. Ved varsling om endringer til Elotec, vil Elotec videreformidle dette til alarmmottaket uten forsinkelse. Dette omhandler blant annet, men ikke begrenset til, faktureringsinformasjon, kontaktinformasjon og kontaktpersoner, endringer i brannvarslingssystemet, bygningsmasse og bruk som kan ha innvirkning på alarmoverføring, abonnementet eller brannvesenets/vekters innsats.
Av sikkerhetsmessige hensyn kan noen endringer kun utføres/forespørres av primær kontaktperson hos sluttbruker. Dette omfatter blant annet firma, fakturainformasjon og kontaktpersoner. Endring av andre deler av den registrerte informasjonen kan utføres av tilknyttet installatør, eventuelle endringer som blir utført vil bli varslet til primærkontakt hos sluttbruker umiddelbart.